Sunday, January 06, 2013

Een dag uit het leven van zuster Clivia

Ik kreeg de laatste tijd steeds de vraag '...en wat doe jij nu zo'n hele dag nu Chiel in het ziekenhuis ligt?' Vandaar een inzage in mijn schema!


  • 06.30 De wekker gaat. Koffie zetten, broodje smeren, en lekker onder de dekens ontbijten.
  • 07.00 Chiel gaat zich wassen, scheren en mooi maken. En ik help bij de verzorging die elke 4 uur gebeurt. En terwijl hij daarmee bezig is, ruim ik de dekbedden en kussens op, want we kamperen tegenwoordig in de woonkamer. Chiel voelt zich daar rustiger en hij kan de tv aanzetten als hij niet kan slapen. Ik leg de kleren klaar en vul de rugzak weer met de dingen die hij wil meenemen  naar het ziekenhuis.
  • 07.10 Ik spring zelf vlug onder de douche en kleed me aan. Vlug een borstel en een lipstick en dan om 7.20 nog een kopje koffie.
  • 07.30 Vlug de afwas doen, de was verzamelen, de vuilnisbakjes leeg maken, het bed recht trekken waar op Chiel zich wast.
  • 07.45 De rugzak hangt aan de rolstoel, Chiel helpen met de schoen en de spalk voor de andere voet, jas aan, licht uit en de voordeur uitklappen. We hebben een deur uit 2 delen en een hekwerk voor de deur wat bestaat uit 2 delen. Anders past de rolstoel niet.
  • 07.50 De lift in naar de parkeergarage. Chiel in een veilig hoekje zetten en ik loop de helling op in afwachting van de taxi.
  • 08.00 De taxi daalt af de kelder in en Chiel wordt naar binnen gereden.
  • 08.05 Op weg naar het ziekenhuis.
  • 08.15 We parkeren en Chiel wordt naar buiten gereden.
  • 08.20 De lift in van het ziekenhuis.
  • 08.25 We komen aan op de afdeling, ik installeer Chiel op zijn bed, ruim alles op, parkeer de rolstoel, neem afscheid en ga naar huis.
  • 08.30 wandelingetje van 25 minuten terug naar huis.
  • 09.00 de boel opruimen, was in de droger en/of ophangen, stofzuigen, dweilen, voorraad van mobiel ziekenhuisje aanvullen, mail checken met een kopje koffie, bedenken wat we vanavond gaan eten.
  • 10.30 was opvouwen, badkamer schoonmaken, vuilniszakken verschonen en wegbrengen.
  • 11.00 Naar delifrance voor salade of sandwich voor Chiel, misschien nog langs kantoor om documenten op te halen die Chiel moet tekenen, wandelingetje van 25 minuten naar het ziekenhuis, koffie halen bij Pacific Coffee, even wachten voor de afdeling open gaat voor bezoek.
  • 12.00 Bezoekuur. We drinken samen een kopje koffie, Chiel eet zijn meegebrachte lunch.
  • 13.00 Bezoekuur is afgelopen. Ik wandel de 25 minuten weer terug maar loop langs de supermarkt.
  • 13.30 Boodschappen  doen voor avondeten, eventueel nog langs de Watsons voor het een of ander voor Chiel, langs de bakker en weer terug naar huis.
  • 14.30 Thuis. Boodschappen opruimen, mail checken, begin maken met het avondeten, nieuwe afwas doen, administratie, even tv kijken.
  • 16.15 weer wandelen voor 25 minuten naar het ziekenhuis en eventueel nog langs de MediMart.
  • 16.45 Wachten op Chiel die bezig is met fysio en tegen 5 uur naar boven wordt gebracht.
  • 17.00 Chiel is terug, ik loop gelijk mee de afdeling op, pak zijn rugtas weer in, lopen langs de zusterspost om medicijnen op te halen, Chiel tekent een briefje en we gaan naar beneden.
  • 17.30 taxi zou er moeten zijn maar helaas. Het duurt nog een kwartiertje, of 20 minuten of 45 minuten zoals de vorige keer.
  • 18.00 we gaan de taxi weer in.
  • 18.15 de garage in en we gaan per lift weer naar boven.
  • 18.20 eindelijk thuis. Chiel gaat lekker op de bank en ik ga beginnen met het avondeten.
  • 19.00 Chiel eerst verzorgen, spullen opruimen en daarna eten.
  • 19.30 Tijd voor een kopje koffie, mail checken en even bijpraten
  • 20.00 de afwas doen
  • 20.15 ik kleed me lekker om in mijn joggingpak en hang naast Chiel op de bank.
  • 22.30 Chiel voor de laatste keer voor de nacht verzorgen en het kamp weer opslaan op de banken
  • 23.00 licht uit en slapen
  • 03.00 Chiel weer verzorgen
  • 06.30 de wekker gaat!
Maar a.s. maandag gaat hij naar het Kowloon Hospital en dat is niet te belopen vanaf huis dus dat worden taxi ritjes. En misschien vind hij het eten lekkerder dan in het QE dus wie weet hoef ik geen eten mee te nemen. En de bezoektijden zijn ruimer dus dan hoef ik me niet te haasten.

En in de weekenden hebben we lekker de tijd. Dan hoeven we niet om 06.30 er uit en dan kunnen we kalm aan doen. Dan gaan we fijn wandelen met Jesse die de rolstoel omhoog duwt en naar beneden rijdt en gaan we ergens lekker eten of hangen op een bankje. Alleen de 'elke 4 uur' verzorging is dan een vast gegeven. Heerlijk. 

Nee, het leven is zo gek nog niet!



2 comments:

Arlene said...

Jeetje Ans,ik word al moe als ik het lees!Jij hoeft je echt niet te vervelen.RESPECT

Anonymous said...

Ik heb nog het meeste respect voor de wijze waarop jullie dit samen aanpakken, niet bij de pakken neer maar er volop tegenaan. KANJERS!

knuff, Lody

Linkwithin

Related Posts with Thumbnails